FANDOM

将軍家光の乱心 激突 Shōgun Iemitsu no ranshin: Gekitotsu!
89 osmiu 200x280 FSW
Okładka polskiego wydania DVD
Tytuł angielski Shogun's Shadow
Gatunek jidai-geki, samurajski, ninja, chanbara
Produkcja Japonia, Toei, 1989
polski dystrybutor POLMEDIA
Czas trwania 114 minut
Reżyseria Yasuo FURUHATA
Scenariusz Hirō MATSUDA i Sadao NAKAJIMA [1]
Muzyka Masaru SATŌ i The ALFEE's Pony Canyon
Zdjęcia Kiyoshi KITASAKA
Nagrody brak

Japoński film historyczny z 1989 r., w reżyserii Yasuo FURUHATY [2]. Jest to typowa chanbara, przygodowy film akcji, o bardzo wartkiej fabule, z wątkami komediowymi, który - jako film rozrywkowy - zasługuje na wysokie uznanie. Szczególną uwagę zwraca brawurowy popis umiejętności aktorów-kaskaderów z Japan Action Club biorących udział w akcjach walki opracowanych choreograficznie przez Sonny'ego CHIBĘ. Wspomaga ich w tym chiński aktor i kaskader, Hu Chien-Chiang, występujący w tej ekipie gościnnie. Obok intrygującej fabuły, momentami dość dramatycznej, to właśnie sekwencje walk są najmocniejszą stroną tego filmu. Duża ilość dobrych, dynamicznych scen szermierczych, pojedynków i potyczek grupowych - jednak najbardziej niesamowite są galopady, walki konne i końskie upadki (sceny takie są rzadkością w japońskich filmach!). Wrażenie potęguje wspaniała górska scenereria, w której rozgrywa się ten filmowy pościg. Mimo, że film był nominowany, to nie zdobył żadnej nagrody w swoim czasie, jednak należy mu się wysokie uznanie przynajmniej ze względu na doskonałą choreografię!

Niektórzy krytycy zarzucają temu filmowi kiczowatość, z czym trudno tak do końca się zgodzić. Częściową tego przyczyną jest nietypowy podkład dźwiękowy (przynajmniej jak dla tego rodzaju obrazów). Trochę to dziwne, jako że oprawę muzyczną do tego filmu skomponował skądinąd wysoko ceniony Masaru SATŌ [3], jednak podczas żywiołowych sekwencji konnej galopady nieco dziwnie brzmi ballada w wykonaniu rockowego zespołu The ALFEE.

Fabuła Edytuj

Akcja filmu rozgrywa się około 1650 roku. Tytułowym "małym siogunem" jest 10-letni książę Takechiyo, najstarszy syn sioguna Tokugawy Iemitsu, który z tej racji ma odziedziczyć po ojcu tytuł i przejąć władzę nad krajem. Ponieważ chłopiec jest chorowity, przebywa w górskim kurorcie na leczeniu. Pieczę nad chłopcem sprawuje jeden z członków rady siogunatu, rōjū Hotta Masamori, a bezpośrednio opiekuje się nim jedna z dam dworu, niańka Yajima no Tsubone. Okazuje się, że ktoś czyha na życie małego księcia Takechiyo, nasyłając bandę ninja onmitsu [4], będących na służbie siogunatu. Ich nagły atak zostaje odparty, jednak opiekun chłopca, Hotta Masamori, otrzymuje polecenie, aby szybko dostarczyć małego księcia do Edo, który musi być obecny na zamku sioguna ze względu na jakieś uroczystości. Opiekunowie chłopca obawiają się, że podczas długiej drogi z kurortu do Edo, może się chłopcu coś złego przydarzyć. Ze względu jednak na wyraźny rozkaz sioguna nie mogą odmówić. Wyprawiając więc chłopca w drogę przydają mu specjalnych opiekunów: są wśród nich samuraj (syn Hotty), dwóch wynajętych roninów oraz kilku ninja. Chcąc uniknąć zasadzek i innych niebezpieczeństw wędrują bocznymi szlakami, klucząc i usiłując zmylić ewentualnych prześladowców. Droga wiedzie przez górskie tereny. Chłopiec, jego opiekunka oraz ich straż przyboczna uparcie podążają do celu, którym jest zamek sioguna w Edo ... pozostają jednak pełni obaw, co go tam czeka! No bo kto może dybać na życie małego dziecka, nasyłając na niego całe armie?

Główne role Edytuj

"Straż przyboczna małego sioguna"

Reszta obsady aktorskiej:

Komentarz historyczny Edytuj

Jest to typowy film kostiumowy, przede wszystkim przygodowy, o niewielkich walorach historycznych - ba! wprowadzający raczej spore zamieszanie informacyjne. Pojawiają się w tym filmie, co prawda, autentyczne postacie historyczne: siogun Tokugawa Iemitsu [10] oraz jego poźniejszy następca, Tokugawa Ietsuna [11] (jeszcze pod dziecięcym imieniem Takechiyo), oraz dwaj rōjū, wysocy urzędnicy siogunatu [12], Abe Shigetsugu [13] i Hotta Masamori [14], jednak ... pokazane w nim wydarzenia nie odzwierciedlają żadnych wydarzeń znanych historycznie, a nawet faktycznego problemu dziedziczenia wojskowej władzy. Jeśli chodzi o sprawę konfliktu pomiędzy braćmi-kandydatami do sukcesji po ojcu-siogunie, to idea takiego konfliktu mogła zostać zaczerpnięta z innych wydarzeń, takich które miały miejsce w rzeczywistości, jednak o jedno pokolenie wcześniej, jeszcze za życia poprzedniego sioguna, Tokugawy Hidetada [15]. Wówczas to jego najstarszy syn, Tokugawa Iemitsu (za młodu również Takechiyo) był zmuszony do rywalizacji ze swym młodszym bratem, Tadanagą. Jest to jednak zupełnie odrębna historia, która dość dobrze została zobrazowana w kilku innych filmach, np. Intryga klanu Yagyu [16] (Fukasaku, 1978), czy Shogun Iemitsu, Hikoza, and Isshin Tasuke (Masuda, 1989) [17].

Pokazany w tym filmie mały książę, Takechiyo, był rzeczywiście dosyć chorowity oraz nieco ociężały umysłowo. Faktycznie odziedziczył tytuł sioguna po swym ojcu, Tokugawie Iemitsu (lata rządzenia 1623-1651) w wieku lat 10, przyjmując wówczas - zgodnie z japońskim obyczajem - dorosłe imię [18] Tokugawa Ietsuna. Pomimo słabowitości ciała i ducha sprawował władzę nad krajem przez lat blisko trzydzieści (lata rządzenia 1651-1680), opierając się w dużej mierze na pracy swych rōjū [19], czyli członków rady siogunatu. Jednym z nich był Hotta Masatoshi [20], syn Hotty Masamoriego, który w tym filmie pokazany jako młody samuraj, jeden z członków "straży przybocznej".

Jeśli chodzi o sioguna Tokugawę Iemitsu (1604-1651, lata rządzenia 1623-1651), to nietrudno zauważyć, że w tym filmie został przedstawiony w nadzwyczaj niekorzystnym świetle (chory psychicznie alkoholik, szaleniec, który stara się ukatrupić własnego syna!). Iemitsu nie był wprawdzie siogunem powszechnie lubianym, jednak tak przerysowana charakterystyka jego osoby mija się z prawdą historyczną - przynajmniej z tą, o jakiej mówią oficjalne przekazy. Iemitsu był trzecim siogunem (jednym z piętnastu) z rodu Tokugawa [21], a zarazem jednym z najbardziej energicznie rządzących. Do kontrowersyjnych dokonań tego wojskowego władcy Japonii zalicza się m. in. to, że doprowadził do śmierci swego młodszego brata, Tokugawę Tadanaga [22], zaostrzył system zakładników sankin kōtai [23], krwawo stłumił powstanie na półwyspie Shimabara [24], oraz trwale zamknął kraj na wpływy zewnętrzne (sakoku) [25]. Niewątpliwie był on postacią kontrowersyjną, i pewnie dlatego jest on jednym z siogunów często wzmiankowanych i obrazowanych w filmach jidaigeki [26].

Linki zewnętrzne Edytuj